En evangeliserende menighet eller en missional menighetstenkning

Mange kristne sliter i dag med sin egen og kirkens identitet. En følelse av nederlag preger ofte kristne menigheter og fellesskap. Kan vår holdning til misjonsoppdraget og den retning vi går sammen gi oss tilbake frimodighet? Jeg tror det. Skal dette skje trenger vi å se nærmere på hva vi tenker om oppdraget og veien inn til tro og tilbedelse. Å se og forstå forskjellen mellom å være en evangeliserende menighet i en kristen kultur og å være en misjonal menighet i en etterkrigsgenerasjonstid er påfallende. La oss se litt nærmere på dette:

En evangeliserende menighetser sitt oppdrag først og fremst som et en rekke evangeliseringsprogram eller aktiviteter. Disse har som sitt formål å lede mennesker  som kulturelt forstår den kristne tro til en beslutning for Jesus Kristus.

En misjonerende menighet tar det ikke for gitt at mennesker i vår tid forstår det grunnleggende i et kristent verdensbilde og derfor uten videre kan forstå det budskapet som formidles.  En missional kirke erkjenner at det å bygge en kristen identitet i vår kultur ikke uten videre er lett. Disipelbygging og kristen identitetsendring er en lang prosess i et etterkristent samfunn.

Med en misjonerende menighet tenker vi på en menighet som har restrukturert alt den gjør med den hensikt å være misjonerende og møte menneskene i sin kultur. Ikke bare evangeliseringen, men også gudstjenesten, trosopplærlingen, lederoppfølgingen osv. I en ny kulturell situasjon er også vei til et kristent ståsted bygd på bibelens meta narrativ en lenger og mere utfordrende vei for de aller fleste.

Kirkene i Norge trenger i dag, mer enn noen gang, en missjonal besinnelse og et missonalt perspektiv på hele sin gjerning. Er vi som kirker og menigheter modne for dette? Her finnes det mye håp og retning å finne også i praktisk menighetsarbeid. Er vi villige til å ta denne nye missionale utfordring på alvor eller fortsetter vi bare som før?

Å tale om Gud i vår tid

 

2 comments

  1. Hei Rune!
    Leter etter pp-presentasjonen du brukte under stiftsdagene. Flott blogg, kommer til å ta med noen sitater herfra i min oppgave på Studiet Misjonal menighet og menighetsutvikling.

    Mvh
    Anne Bjørholmen Øvensen
    Deltaker på ditt seminar på stiftsdagene

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s